اورونوف نیم فصل از پرسپولیس جدا می شود؟
هافبک تهاجمی ملی پوش ازبکستانی تیم پرسپولیس همچنان از یک تیم قطری پیشنهاد دارد و ظاهرا می خواهد از این تیم جدا شود.
مرتضی فاضل با اشاره به اینکه فاطمه(س)، بشر را زهرایی می کند، گفت: در ماجرای ظهور، کثرت اتفاق خواهد افتاد و اقل نابود خواهد شد بنابراین جدا شدن از نور و حرکت به سمت نور فاطمی است. الان در کره زمین چه حسی باید داشته باشیم؟ آیا مردم به سمت حق می آیند؟ اگر این حس را داشته باشید قطعاً فضا فاطمی است. باید دعا کنیم با جدا شدن از نار، فاطمی تر شده و زهرایی شویم.
به گزارش ایکنا از قزوین، مرتضی فاضل، دکترای علوم قرآن و حدیث شب گذشته 12 آذرماه در مراسم عزاداری هیئت محبین فاطمه(س) قزوین در ادامه سلسله جلساتی با عنوان در جستجوی معارف فاطمه و ارتباط سوره کوثر با فاطمه(س)، گفت: سوره کوثر، سوره ای کوچک و بسیار عمیق و بزرگ و پرمعرفت است؛ خداوند در آیه نخست این سوره می فرماید «إِنَّا أَعْطَینَاک الْکوْثَرَ» وقتی خداوند «إِنَّا» می گوید در آن تأکید می کند، با «إِنَّا» جمله فعلیه به اسمیه تبدیل می شود؛ با وجود «إِنَّا» درمی یابیم که کوثر زمانی اعطا شده که قبل از آن نبوده و برای اولین بار اتفاق افتاده است. در روایتی ابن عباس می گوید، از پیغمبر شنیدم که می فرمود «خدای تبارک و تعالی پنج چیز به من عطا فرمود و پنج چیز به علی(ع)؛ گفتارهای پر مغز به من عطا فرموده و دانش پر مغز را به علی؛ مرا پیغمبر قرار داد و او را جانشین؛ مرا کوثر داد، و او را سلسبیل؛ به من وحی عنایت فرمود و به او الهام؛ مرا به عالم بالا برد و برای او درهای آسمان ها را گشود و حجاب ها برداشت که هرچه من دیدم او هم دید».
این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه بین کوثر و سلسبیل ارتباط وجود دارد، اظهار کرد: سلسبیل چشمه ای نزد حضرت علی(ع) و کوثر نیز نهر است؛ چشمه ها محصول انهار هستند، برخی از بهشت ها نهر و برخی دیگر چشمه دارند برخی از بهشت ها نیز فاقد نهر و چشمه هستند. در قرآن کریم آمده است؛ «جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ» فلذا برخی از بهشت ها روی نهر واقع شدند، در برخی جنات نهر و در برخی نیز چشمه وجود دارد؛ نمی توان گفت بین چشمه و نهر و لیوان آب کدامیک ارزشمندتر است بلکه همه چیز به محتویات آب بستگی دارد چه بسا ممکن است یک لیوان آب ارزشمندتر از یک نهر آب باشد.
وی تصریح کرد: بر اساس آیه 23 سوره طور «یتَنَٰزَعُونَ فی ها کأۡسࣰا لَّا لَغۡوࣱ فِیهَا وَلَا تَأۡثِیمࣱ؛ آنان در بهشت جام های [پر از شراب طهور را] که نه در آن [پس از نوشیدنش، زمینه] بیهوده گویی و نه [خوردنش] گناه است، از دست یکدیگر می گیرند». در روایتی از پیامبر(ص) نقل شده است «کوثر برای من و علی(ع) ساقی آن است»؛ در هیچ روایتی ارتباط مستقیم بین کوثر و حضرت فاطمه (س) برقرار نشده است. از نظر فطری اعتقاد داریم بین آنان ارتباط وجود دارد ولی از نظر علمی نمی توانیم آن را اثبات کنیم البته برخی از علما از طریق واژه «اَبتَر» ارتباط بین حضرت زهرا(س) و سوره کوثر را اثبات کردند.
فاضل با طرح این پرسش که «کوثر» به چه معناست؟ تشریح کرد: کوثر از ریشه کثر، کثرت و کثیر است؛ کوثر فعل لازم و در مقابل قلت است. به نصف به علاوه یک کثیر می گویند. کوثر به معنای تعداد زیاد است و خداوند در سوره کوثر می گوید تعداد زیاد به تو دادیم؛ خداوند چه چیزی را در تعداد زیاد به حضرت رسول(ص) داده است؟ دوم اینکه چقدر زیاد است. چرا خداوند إِنَّا أَعْطَینَاک الْکثیَرَ یا إِنَّا أَعْطَینَاک الْکاثَرَ نگفته است؟ دلیلش این است که وقتی کثرت را به وزن «فوعَل» می برند نشانه مبالغه است یعنی چیزی را خیلی زیاد به تو دادیم و میزان آن بیش از 99 درصد است.
وی افزود: در کثرت باب تفعیل وجود دارد و گاهی یک نفر را کثیر می کند، در روایات از «کوثر» موضوعی با عنوان نهر یاد شده است، گاهی نیز حوض کوثر گفته می شود. حوض یا نهر کوثر ابتدای ورودی بهشت است که درآن کثرت اتفاق افتاده است و اغلب بهشتیان از کوثر بهره دارند و درصد کمی از آن بهره مند نمی شوند. گفته شده نهرهای بهشت از کوثر منشعب شده است، حتی با ازل و ابد ارتباط دارد و افراد از طریق چشمه و نهرهای مختلف می توانند از آن بهره ببرند؛ کوثر محل جمع شدن اکثر افراد و به نوعی وعده گاه است. جلوه کوثر به صورت نهر، حوض و کاسه است، در موضوع کثرت می توان به کثرت انسان ها اشاره کرد در ظاهر این ماجرا ارتباطی به حضرت زهرا(س) ندارد؛ حضرت زهرا(س) کوثر نیست بلکه کسی است که کوثر را ایجاد می کند؛ ایشان ایجادکننده کثرت و تکثیرکننده است.
این دکترای علوم قرآن و حدیث بیان کرد: قیامت فضای عظیمی دارد که در آن عرش خداوند عیان می شود و همه به سجده می افتد، حضرت رسول(ص) و حضرت علی(ع) فرمانده قیامت و حضرت زهرا (س) مجری و میدان دار قیامت هستند.
فاضل اظهار کرد: افراد برای ورود به بهشت باید از داخل جهنم عبور کنند بنابراین همه وارد آن می شوند؛ در روایات آمده است حضرت زهرا(س) اولین کسی است که وارد جهنم می شوند و آتش ایشان را نمی سوزاند، در روایتی این گونه آمده است که حضرت زهرا(س) در روز قیامت بر درب جهنم توقفی خواهند داشت و دوست داران اهل بیت(ع) که به واسطه گناهان زیاد مستحق جهنم شده اند را از آتش جهنم نجات می دهند.
وی تصریح کرد: حضرت زهرا(س) در قیامت می گویند تمام شیعیان و محبان با من بیایند. ایشان پس از آنکه نیمی از افراد وارد بهشت شدند و آنان را از آتش رها کردند، دوباره می ایستند و کسانی که به محبان فاطمه(س) خدمت کردند را از آتش رهایی می بخشند؛ در روایات آمده است حضرت به حدی جمعیت را وارد بهشت می کنند انگار کسی در جهنم نمی ماند. فاطمه(س) همه را از جهنم خارج می کنند و به سوی بهشت رهمنون می سازند. در ابتدای بهشت نیز «کوثر» قرار دارد که حضرت علی(ع) به عنوان ساقی کوثر در آنجا حضور دارند در حقیقت حضرت زهرا(س) جمعیت کثیری را به حضرت علی(ع) وصل می کنند.
فاضل اظهار کرد: فاطمه کسی است که انسان ها را از نار خارج کرده و به امیرالمؤمنین(ع) وصل می کنند؛ در اینجا باید بگوییم حضرت زهرا(س) «کوثر» است نه کثیر. «کوثر» محصول فاطمیت است حضرت فاطمه (س)، فاطمه است تا برای حضرت علی(ع) یار جمع کنند. در روایات گفته شده است در روز رحلت حضرت رسول الله(ص) تعداد مؤمنین پنج و در برخی روایات گفته شده هفت نفر بودند؛ حضرت زهرا(س) قبل از شهادت عروج می کنند کوثر را می بینند و به دنیا بازمی گردند و به حضرت علی(ع) وصیت می کنند که «مرا در شب دفن کن و فقط سلمان، ابوذر و مقداد در تشییع باشند» و اینگونه شد که تنها هفتم نفر در تشییع حضرت حضور داشتند.
این مدرس دانشگاه افزود: کره زمین از ازل تا زمان شهادت حضرت زهرا(س) کمترین مؤمنین را داشته است لذا حضرت فاطمه(س) به عنوان قوی ترین فرمانده این تعداد را به «کوثر» می رسانند؛ روز شهادت حضرت زهرا(س) سخت تر از روز عاشورا است؛ ثمرات فاطمیه ازدیاد مؤمنین است به گونه ای که تعداد مؤمنین در روز عاشورا به 100 و در دوره امام صادق(ع) به 4000 نفر می رسد و امروز نیز یک میلیارد نفر مؤمن هستند.
وی تشریح کرد: حضرت فاطمه(س) ایجادکننده کثرت مؤمنین هستند و کار خود را از نقطه صفر شروع کردند در حقیقت مبدأ کوثر به عرش خدا ربط دارد؛ کوثر هنوز کامل محقق نشده و دارای دو مرحله عوالمی و آینده است، بنابراین کوثر عوالمی به رسول الله(ص) داده شده است و زمان کوثر آینده نیز فرا نرسیده است. بر اساس سوره کوثر «إِنَّا أَعْطَینَاک الْکوْثَرَ» خداوند کوثر را به حضرت محمد(ص) داد که به عوالم ربط دارد. طبق آیه 5 سوره ضحی «وَلَسَوۡفَ یعۡطِیک رَبُّک فَتَرۡضَیٰٓ؛ و به زودی پروردگارت بخششی به تو خواهد کرد تا خشنود شوی» خداوند در آینده چیزی را به حضرت رسول(ص) خواهد بخشید.
فاضل با اشاره به اینکه راضیه و مرضیه از اسامی حضرت زهرا (س) است، گفت: رضایت حضرت رسول(ص) در گرو رضایت حضرت فاطمه(س) است. پس از شفاعت خداوند به حضرت فاطمه (س) می فرمایند «حالا راضی شدید» که حضرت در پاسخ می فرمایند بله راضی شدم.
وی گفت: در دوره حضرت نوح (ع) از بشر کره زمین تنها 80 نفر به خداوند ایمان آوردند، پس همیشه جمعیت مؤمنین کم بوده و هیچ گاه شاهد کثرت نبودیم و هیچ یک از انبیای قبل از حضرت محمد(ص) شاهد کثرت نبودند، خداوند دراوج قلت حضرت محمد(ص) سوره کوثر را نازل می کند، در زمان نزول تعداد مسلمانان کره زمین حدود هشت نفر بودند پس وعده کثرت در اوج قلت به حضرت رسول الله(ص) داده شده است. حضرت رسول(ص) برای ایمان آوردن مردم خود را خیلی اذیت می کرد، خداوند در آیه 2 سوره طه فرموده است «مَا أَنْزَلْنَا عَلَیک الْقُرْآنَ لِتَشْقَیٰ؛ ما قرآن را از آن بر تو نازل نکردیم که (از کثرت عبادت خدا و جهد و کوشش در هدایت خلق) خویشتن را به رنج درافکنی».
این استاد مدرس دانشگاه بیان کرد: ما چگونه می توانیم نیویورک و چین و ژاپن را شیعه کنیم؟ خداوند در سوره نصر می فرماید «إِذَا جَاءَ نَصْرُاللَّهِ وَالْفَتْحُ وَرَأَیتَ النَّاسَ یدْخُلُونَ فِی دینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا؛ چون یاری خدا و پیروزی فرا رسد و ببینی که مردم دسته دسته در دین خدا درآیند». وقتی خداوند از طریق حضرت فاطمه(س)، فاطمیت را جریان بیندازد آدم های زیادی وارد دین می شوند. اگر جمعیت دین دار دنیا افزایش یابد جمعیت بهشتیان در عالم برزخ افزایش می یابد و در پی آن «کوثر» اتفاق می افتد. وقتی مردم فاطمی شوند نصرت اتفاق افتاده و در پی آن جمعیت دین دار افزایش می یابد، اینگونه صفت فاطمی در آن ها به جریان افتاده و با فاطمی شدن از نار جدا خواهند شد.
فاضل در پایان این جلسه با اشاره به اینکه فاطمه(س)، بشر را زهرایی می کند، بیان کرد: در ماجرای ظهور، کثرت اتفاق خواهد افتاد و اقل نابود خواهد شد فلذا جدا شدن از نور و حرکت به سمت نور فاطمی است. الان در کره زمین چه حسی باید داشته باشیم؟ آیا مردم به سمت حق می آیند؟ اگر این حس را داشته باشید قطعاً فضا فاطمی است. باید دعا کنیم با جدا شدن از نار فاطمی تر شده و زهرایی شویم.
انتهای پیام
{{name}}
{{content}}